1. Model;
- kerangka yg merangkumi keadaan kandungan , strategi serta iklim sosial bilik darjah yg dpt mewujudkan psekitaran pembelajaran murid.
2. Pendekatan:
- cara mendekati sesuatu, iaitu bagaimana sesuatu mata pelajaran diajar berdasarkan objektif jangka panjang
3. strategi;
- suatu kemahiran merancang dan menguruskan kaedah dan teknik pengajaran untuk mencapai hasil pembelajaran.
4. Keadah
- cara mengelolakan dan menggunakan teknik , isi pelajaran dan alat bantu mengajar untuk mencapai sesuatu objektif pelajaran
Model pengajaran:
1. Model Behaviorisme
- pengajaran langsung ( pengajaran kemahiran2 asas)prinsip2 pembelajaran langsung:
1. pengenalan ( guru menerangkan objektif)
2. perkembangan ( geuru mberi penerangan)
3. amalan terbimbing (tugasan pendek)
4. penutup( guru membuat rumusan)
5. latihan kendiri( guru memberi tugasan tambahan)
6.penilaian ( utk menentukan tahap penguasaan pelajar)
Pembelajaran Masteri
- satu kaedah pengajaran secara individu yg menggunakan kurikulum berstruktur dan dibahagikan kepada unit2 kecil.
2. Model pemprosesan maklumat
- menggunakan model input-output (spt komputer)jenis-jenis ingatan:
1. daftar sensori/deria
- input daripada penglihatan dan bunyi
- blaku dlm 3 -5 saat
cth: memandu smbil bcakap
2. Ingatan jangka Pendek
- 15- 20 saat
3. ingatan jangka panjang dan simpanan
- btahun2...
cth: no telefon, ic, tarikh lahir....
3. Model Sosial
- melatih pelajar agar berkebolehan menyusun maklumat serta merta dan mensintesis maklumat untuk menyelesaikan masalaha) Pembelajaran koperatif
- berkisar atas 3 pkara;
>pencapaian akademik
> penerimaan kepelbagaian
> kemahiran sosial
konsep utama pembelajaran koperatif;
1. berpasukan
2. pengurusan pembelajaran koperatif
3. keinginan utk bekerjasama
4.kemahiran utk bekerjasama
5. prinsip2 pembelajaran koperatif
* kebergantungan positif (+ve interdepende )
* akauntabiliti individu (individual akauntablity)
* Penglibatan seimbang ( equal participation)
* interaksi bersemuka ( face-to-face interaction)
b) Model main peranan dan simulasi
- satu situasi yg melibatkan pelajar memegang sesuatu peranan sama ada sebagai dirinya sendiri atau individu lain.
jenis-jenis main peranan:
* memerihal
* demostrasi
* latihan
* cerminan
* kepekaan
simulasi boleh dalam bentuk permainan, permasalahan, berbentuk persaingan atau koperatif
4. Model personal
- membentuk personaliti yang kompeten , bersepadu dan berkeyakinan diri
- membentuk dan menyepadukan aspek emosi serta intelek dalam melahirkan personaliti yg seimbang
a) Pembelajaran melalui keaunseling
- membentuk satu komuniti pelajar yg bdisiplin serta mmpunyai kesedaran peribadi yang tinggi
PENDEKATAN:
a) Pendekatan induktif:
- pelajar mengalami satu proses mental yg mana ia memerhati peristiwa2 tertentu untuk memperoleh satu generalisasi
-spesifik kpda umum
b) Pendekatan deduktif:
- jenis pengajaran yg bermula daripada umum kpda spesifik
c) pendekatan elektik
- menggunakan induktif @deduktif
d) Pendekatan tematik
- pendekatan secara tema akan membolehkan pelajar menganalis , membuat generalisasi dan mengaplikasikan pengetahuan
STRATEGI PENGAJARAN:
a) Pemusatan Guru
- ciri-ciri :
* komunikasi sehala
* guru berperanan utama
* sifat2 sosial kurang dipupuk
* murid kurang minat
* murid pasif
*guru mengarah dan mengawal pembelajaran
* murid kurang kreatif
* guru mementingkan pencapaian objektif pendidikan guru
* guru berkuliah
*kepimpinan bcorak autoktatik
b) Pemusatan pelajar
* pemindahan pembelajaran berlaku
*komunikasi 2 hala
* naluri ingin tahu dikembangkan
*kepimpinan bercorak demokratik
* mementingkan perkembangan JERIS
* disiplin tidak terkawal
* menekankan pencapaian obj. pelajar
* murid lebih kreatif
* membina sifat2 sosial
* murid aktif dalam aktiviti P & P
c) Berasaskan sumber bahan
* slaid dan jalur filem*projektor lutsinar dan lutsinar
* pita rakaman dan televisyen
* model 3D ( rangka manusia)
* modul terancang
*pembelajaran menggunakan komputer
KAEDAH DAN TEKNIK PENGAJARAN:
a) Sumbang saran* pelajar dibahadikan kepada kumpulan kecil
* berkongsi ilmu dan maklumat
*berbentuk perbincangan
* mngemukakan idea baru/pandangan
*semua idea haruslah dicatat
b))) Bercerita
* cerita adalah satu susunan atau peristiwa yg berlaku sama ada benar2 atau diciptakan
tujuan:
- mcernakan daya kreatif pelajar
- mningkatkan imaginasi pelajar
- menggalakkan pelajar bkomunikasi scara lisan (mndengar & btutur)
*langkah2 plaksanaan bercerita:
1. Persediaan awal
2. Semasa bercerita
3. selepas bercerita dan aktiviti susulan
c) perbincangan
* merangsang interaksi pelajar
*tujuan utk mcapai 3 pkara penting;
- matlamat dan objektif
- saiz kumpulan yg ideal
- susun atur bilik
d) demostrasi
* satu cara untuk melatih pelajar memerhati dan melakukan sesuatu mengikut prosedur]
* jenis demonstrasi :
- demonstrasi dgn komentar
- demosntrasi yg melibatkan palajar
e) Theory of Constraint (TOC)
* membolehkan pelajar menrangkan masalah dan mencipta penyelesaian kreatif, menganalis, berfikir melalui akibat terhadap tindakan dan idea-idea serta mengaplikasi apa-apa yang dipelajari sehingga mencapai keputusan
STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DALAM PEDAGOGI BESTARI
a) Pengajaran Direktif:
- meniru tingkah laku atau kemahiran yg ditunjukkan oleh guru
- berpusatkan guru dan pembelajaran scara tradisional
b) Pengajaran Mediatif
- belajar menilai pandangan berbeza thdap isu-isu kontroversi, menghormati pandangan org lain
-guru merangsang pelajar utk berfikir scara inkuiri
- model inkuiri:
* mengenalpasti masalah
* membuat hipotesis
* mengumpul data
* menganalisis data
* membuat generalisasi
c) Pengajaran Generatif
- boleh digunakan untuk penulisan ekspresif, membentuk penyelesaian untuk masalah bukan rutin dan inkuiri
d) Pengajaran Melalaui Pemerhatian
- 4 proses (pemerhatian, ingatan, reproduksi motor dan motivasi)
e) Pengajaran Kontekstual
- situasi pembelajaran yg melibatkan pelbagai pngalaman yg mungkin dalam konteks sosial, budaya, fizikal dan psikologi
- berasaskan hands-on dan minds-on aktiviti, seminar, bengkel,projek
*R - Relate
*E - Experiencing
*A - Apply
*C- Cooperate
*T - Transferring
f) Pengajaran Metakognitif
- merupakan pengajaran tentang proses pemikiran thdap pemikiran
- 'tahu apa yg kita tahu" dan "tahu apa yg kita tidak tahu"
g) Kajian Masa Depan
- strategi scra saintifik yg dibina utk menambahkan keupayaan pelajar dlm menghadapi pelbagai cabaran hidup dan membuat keputusan.
- 4 prinsip:
*prinsip perubahan
*prinsip pandangan jauh
* prinsip perancangan strategik
*prinsip pengupayaan
No comments:
Post a Comment