Teori Pembelajaran Behavioris:
Pelaziman klasik:- Satu bentuk pembelajaran yang meilbatkan rangsangan neutral berkait dengan rangsangan semula jadi dan menghasilkan gerak balas yang serupa
- Pelopor:
1. Pavlov - anjing
2. Watson- kanak2 Albert takut binatang bbulu
pelaziman operan:
- satu bentuk pembelajaran yang melibatkan kesan akibat tingkah laku menjadi kemungkinan kepada tingkah laku seterusnya diulangi , diteruskan atau dihentikan
-Pelopor:
1. Thorndike- kucing & ikan
- Hukum kesediaan, hukum latihan, hukum kesan
2. Skinner - Skinner box
- peneguhan:
positif( pujian, galakan, ganjaran) dan negatif( leteran, bebelan, teguran)
-hukuman:
hukuman tarik ( keselesaan ditarik)
hukuman beri( menyakitkan)
Teori Pembelajaran Sosial dan Sosial Kognitif
Albert Bandura - Pembelajaran pemerhatian/pembelajaran peniruan/modelling
-proses pembelajaran individu melihat dan meniru tingkah laku org
4 langkah peniruan;
1. Attention - perhati tingkah laku
2. Retentiom- mengingat/menyimpan dlm ingatan
3. Production- menghasilkan tingkah laku
4. Motivation and reinforcement- motivasi dan ganjaran
Teori Pembelajaran Kognitif;
1. Gestalt Celik Akal - Kohler-pengalaman Ah Ha!
- keupayaan menyelesaikan masalah apabila individu dapat melihat perkaitan antara rangsangan yang ada dalam persekitaran
2. Penerimaan - Ausubel
- struktur pembelajaran penerimaan bertitik mula advence organizer atau ekspositori
- AO perbandinagn merujuk kepada perkaitan maklumat baru dengan maklumat sedia ada(skemata)
-AO ekspositori adalah maklumat umum yang diberi sebelum pembelajaran maklumat khusus agar maklumat baru dapat diserap/diasimilasi dengan mudah
3. Penemuan- Bruner
- memerlukan penelitian data yang banyak dan pelbagai.
- ciri2 persamaan dan perbezaan dianalisis sebelum membuat kategori dna mbentuk konsep
- merupakan pembelajaran dalam bentuk inkuiri(penyelesaian masalah yg dilalui oleh pelajar sndiri)
4. Pemprosesan maklumat Hierarki Pembelajaran- Gagne
- Penyampaian pengajaran Gagne
1. tarik perhataian pelajar
2. Beritahu pelajar objektif pembelajaran
3. cungkil dan kaitkan pengetahuan sedia ada pelajar
4. sampaikan isi pelajaran /bahan P&P
5. bimbing pembelajaran pelajar
6. uji penguasaan pembelajaran pelajar melalui aktitivi
7.beri maklum balas ttg pnguasaan pelajar
8. taksir pencapaian pelajar
9. tingkatkan ingatan dan pemindahan pembelajaran
Teori Pembelajaran Konstruktivis;
- konstruktivisme adalah pembinaan pengetahuan- individu sentiasa membina pengetahuan sendiri berasaskan premis pengetahuan/ pengalaman sedia ada kepada pengetahuan baru
Teori Konstruktivisme psikologi/individu/kognitif
- Tokoh: Jean Piaget
- asimilasi
-akomodasi
-equilibrasi
-disequilibrasi
-skemata
Teori Konstruktivisme sosial
- Tokoh: Lev Vygotsky
- hubungan dan bimbingan orang lain ke atas pembelajaran individu
- kenal pasti ZPD
-aplikasi pembelajaran koperatif, peer tutoring, scaffolding
Prinsip2 konstuktivisme;
- pembelajaran berpusatkan pelajar
- interaksi dengan org lain
- guru dan rakan bertindak sebagai fasilitator
- pelajar bttgjwab thdp pembelajaran sndri
Teori pembelajaran Humanisme;
- pendekatan humanisme melihat pelajar sebagai insan berpotensi , bermotivasi, dan berkeupayaan untuk belajar dan berkembang - situasi pembelajaran , hubungan dan penerimaan guru dan rakan2 adalah faktor yg sangat penting
Teori Carls Rogers
- manusia pada dasarnya adalah baik dan mempunyai motivasi yg tinggi utk mencapai motivasi diri
-pembelajaran pengalaman mengutamakan pelajar terlibat secara langsung dalam proses pembelajaran: merancang, membuat, menganalis, merumus dan membuat keputusan
Teori Abraham Maslow;
- pemenuhan keperluan merupakan faktor penggerak terhadap pembelajaran individu
- keperluan fisiologi, keselamatan, kasih sayang & penerimaan, penghargaan kendiri, penyempurnaan kendiri
Pendidikan Islam;
- mendidik akhlak dan jiwa anak2, menanam rasa fadilah , membiasakan anak2 dgn sifat kesopanan yg tinggi serta mempersiapkan mereka dengan kehidupan yg suci, ikhlas,jujur
No comments:
Post a Comment